Mluvnice

Zdravím všechny. Než vám pošlu teorii, najděte si: Online procvičování - Škola s nadhledem, nakladatelství Fraus. Tam 2. stupeň ČJ - Komunikace a sloh 1, 9. roč., Nespisovná slova, Koncovky přídavných jmen 3, Třídění/Procvičuj, Doplňování vi, ví/...1, 2 a cokoli dalšího =)

Opište si prosím do sešitu z uč. str. 71 nahoře v kapitole Struktura a jazykové prostředky jazykové prostředky stylově neutrální a zabarvené. Zopakujte si vše od Jazyk, řeč, styl, stylistika. Někdy si třeba napíšeme písemku =) nebo vám pošlu nějaké úkoly. 

Další téma je ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA

Základní pojmy:

Fonetika, fonologie, ortofonie, ortoepie, fonetický přepis - uč. str. 20

Soustava českých hlásek:

Samohlásky (vokály) - 10 fonémů (a, e, i, o, u, á, é, í, ó, ú), 14 grafémů (+y, ý, ů, ě). Všechny jsou znělé a ústní (ne nosovky), krátké a dlouhé. Dvojhlásky (diftongy): jediná česká ou (louka, pavouk, jedou), zdomácněly au, eu v citoslovcích a přejatých slovech (mňau, auto, euro). Pozor na skupiny au, eu, ou, nejde o dvojhlásku - na/učit, do/učit, ne/učit

Zatím si tohle opište a přečtěte si na str. 21 Souvislosti

Souhlásky (konsonanty) - 25, foném ch - grafémy c + h, v přejatých slovech - x, q, w. Rozlišujeme znělé (hlasivky se rozkmitají) a neznělé (...nerozkmitají). Souhlásky, které se liší znělostí, tvoří páry - souhlásky párové. Opište si tabulku str. 21.  Neznělé c [ts]: noc, znělé c [dz]: leckde, neznělé č [tš]: léčit, znělé č [dž]: léčba (zkuste vyslovit nahlas), ř - nepárové, výslovnost zněle (řezat, dřít) i nezněle (tříska, tvář), nepárové znělé: m, n, ň, l, r, j

Rozlišujeme i souhlásky ústní a nosové (Když si zacpete nos, tak je nevyslovíte): m, n, ň, dál tvrdé, měkké a obojetné

Spodoba (asimilace) znělosti - str. 21. Snad to pochopíte =). Zkuste vysvětlit rozdíl ve výslovnosti a v psaní: sbor, zkouška. Poznačte si i výjimku: v podléhá asimilaci, ale nezpůsobuje ji - svolat, zvolat / vtip. Konec slova - nezněle: sud, jez, dub. Ráz - na předcházející souhlásku působí jako neznělá souhl.: v okně [f' okně], z oblohy [s' oblohy]

Zvuková stránka slova

Přízvuk - akcent: V českých slovech na 1. slabice = hlavní přízvuk (doma), u troj- a víceslabičných slov pak na každé liché = vedlejší přízvuk (rozkvetho). Ve spojení s jednoslabičnou předložkou je přízvuk na předložce! (Učí se při čtení v 1. třídě, spousta lidí to čte špatně) - do domu. Dvojslabičné předložky jsou bez přízvuku - mezi domy

Příklonky - krátká slova bez vlastního přízvuku, připojují se k předcházejícímu přízvučnému slovu, kladou se za něj: mě, tě, se, mi , ti, si, mu, ho, ji, jí, jsem, jsi, bych, bys aj. (To jsme se mu nasmáli.)

Zvuková stránka věty

Členění na větné úseky - frázování (část od pauzy k pauze). Mezi úseky vznikají pauzy ( z důvodu nadechnutí a pochopení obsahu) - Všichni vyslechli/ s nadšením přednesený projev x Všichni vyslechli s nadšením/ přednesený projev. V psaném projevu pomůže čárka, ale musí být správně =) - Popravit nelze, udělit milost. x Popravit, nelze udělit milost. A co - Tvoje stará pila leží ve sklepě.? =) Větný přízvuk - důraz: V klidné oznamovací větě je na konci. V emocionálních projevech je jinde: I my se chceme zapojit. Čert aby ji vzal! Ne, nejdřív zajdi domů. Intonace - melodie - změna výšky hlasu, zvláště na konci větného úseku: KLESAVÁ nebo STOUPAVĚ KLESAVÁ (věty oznamovací, otázky doplňovací, věty rozkazovací a přací), STOUPAVÁ (jen otázky zjišťovací - Přijdeš?). Další zvukové prostředky: Tempo řeči - různá rychlost promluvy, síla hlasu - pro zdůraznění, dramatičnost.


Důkaz vývoje slovní zásoby a její proměny působením řady faktorů - jde např. o aktuální společenské dění: Po úmrtí Karla Gotta - gottománie (vášnivá zaujatost Karlem Gottem), pologottka (jeho umírněná fanynka), v souvislosti s vystupování aktivistky Grety Thunbergové - greterián (její přívrženec). V pandemické situaci reaguje lidová tvořivost na nové jevy: koronápady (tipy, jak si v situaci poradit), koronaprázdniny, korodovolená, koronakrize, musíme čelit korodepresi a být koro nekoro (za jakýchkoli okolností) veselé mysli.

Dnes další - prdom = práce z domu. Napište, co jste slyšeli vy.

Proč jinak vyslovujeme a píšeme sbor, zkouška?

Další téma: SPISOVNÁ VÝSLOVNOST

Patří sem právě i vysvětlení spodoby znělosti a tzv. neutralizace protikladu znělosti = ztráta znělosti na konci slova před pauzou, zrušení protikladu mezi dvěma jazykovými jednotkami: 1. p. ploty, plody, ale v č. j. [plot] - protiklad znělosti je neutralizován, zrušen ( zeť x zeď)

Vypište si prosím základní informace z učebnice str. 23, takže Výslovnost českých slov - zachovat kvantitu (délku) i kvalitu hlásek, Výslovnost cizích slov a výslovnostní styly.

Připište si:

U výslovnosti samohlásek je třeba dodržovat jejich kvalitu: viď, ne [veď], nedám, ne [nadám], budu, ne [bodu], slunce, ne [slunca], i kvantitu, nezkracovat, neprodlužovat: NE (spíš na Moravě) vyroba, žaba, pit, ani NE (spíš v Č) pívo, vzádu, móře, céra, řikám, domu, pudu. Měl by se dodržovat ráz: po / obědě, matka / a / otec, s rázem i bez: pootočit, neesteticky. 

Souhlásky: Sem patří asimilace znělosti + u stejných souhlásek splývá výslovnost: měkký, Anna, činnost, vyšší, babiččin (vyslovujeme jednu souhl.!). Nesplývá, pokud jde o významový rozdíl: racci x raci, poddaný x podaný, sušší x suší. Nesplývá: nad domem, dnes se nehraje, oddělení, plaťte, ... Tvary slovesa být: výslovnost bez „j"! jsem, jsi, jsme, jsou, s „j" jen ve vyšším stylu nebo při důrazu - Jsi to ty?

V ostatních skupinách výslovnost všech souhlásek: hřebík, ne [řebik], hřbitov, který, vzpomínka, tkanička, mohl, řemeslník, přijde, švestka, mladší, kostka, šestnáct x sedm, osm - povolená i výslovnost s „u", dcera, srdce - výslovnost bez „d"!  V lidových písních můžete slyšet [dcera anna], ale není to správně. Nezaměňovat: slupka (ne „š"), smyčec, čtvrtek, lepší, kapsa, vlaštovka, pravda, krev (někdo vyslovuje špatně „u"), nit.

Všechno pište prosím do SEŠITU.

ÚKOL: učebnice 1/23


Další téma: GRAFICKÁ STRÁNKA JAZYKA (PRAVOPIS)

Tohle je poslední možnost dohnat mezery a nedostatky v pravopisu. =)

Přečtěte si v učebnici str. 24 i s úkoly. Napište si:

Český pravopis je fonologický = každý foném se označuje jedním grafémem (písmenem), odchylky: foném i, í - grafémy i, í / y, ý // písmeno ě označuje foném e + obměna předcházejícího fonému (dě, tě, ně, bje, pje, vje) // u - ú, ů

Písmo = grafické znaky, čeština užívá latinku. Ortografie = pravopis = ustálené zásady užívání písemných znaků. Příručky: PČP (výkladová část, slovníková část)

i/y , í/ý

Po tvrdých souhláskách - y, ALE: chichi, chichotat se, kikirikí (lze také y), přejatá slova (historie). Po měkkých souhláskách - i, ALE: tácy, kecy, hecy, přejatá slova (cyklon, cypřiš, cyklistika). Po obojetných souhláskách - VYJMENOVANÁ SLOVA: Zopakujte si je, přehled najdete v uč. str. 144 

Pamatujete si?:

bydlo (živobytí) x bidlo (tyč), dobýt (území) x dobít (baterii), nabýt (majetek) x nabít (pušku), ..., býlí (plevel - slovo zaniká) x bílý (papír) x bílí (natírá), mlýn x mlít obilí, líčený údiv (strojený - zaniká), lišej, lišaj, plyš, vymýtit (stromy, fráze) x vymítat (vypuzovat, např. zlé duchy), pyl x pil, slepýš x slepíš, opylovat x opilovat, pýří, čepýřit se , zpytovat svědomí, syrový, syrovinka, sirup, sípat, sivý (šedý - zaniká), sírový (síra) x sýrový (sýr), syreček, osypaný, vyžle, cavyky, vyvýšenina, výr x vír, přivinout, vížka (věž), výskat (radostí) x vískat (ve vlasech), visutý most (viset), brzy x brzičko, nazývat se x nazívat se (zívat) aj.

ÚKOL - stačí do středy večer: Udělejte si testy na Google: Zadejte  Test - chytáky u vyjmenovaných slov + Velký test na vyjmenovaná slova / Moje čeština. Moc času vám nezaberou, hlavně si napište slova, která budete mít špatně, nebo u kterých jste jen hádali. Napište mi, jak jste dopadli, co třeba nechápete.

4. 5.

i/y V KONCOVKÁCH podst. jmen: Řídí se VZORY. Zopakujte si vzory podst. jmen v uč. str. 149 - 151. Pozor: učiteli, Francouzi, penězi (stroj), na větvi, ve sklepích, ženami, vrbami, ale drahokamy, ulicemi, plazi, lvi x plazy, lvy (ve 4. p.!), pánovi, psovi, v konvi, obuvi, s koly, ve větvích, na košilích ap. 

V koncovkách příd. jmen: Řídí se VZORY mladý, jarní - uč. str. 154, u přivlastňovacích otcův, matčin, tady záleží na rodu podst. jména: Janovi kamarádi, Janovy sestry, Janova kola, Janovy úkoly. Nezapomněli jste?: veselý člověk x veselí lidé, otcových, otcovými, bratrovi přátelé x bratrovy přátele (4. p.!), manželé Novákovi x manžele Novákovy (4. p.), cizí muž i žena, ryzí, včelí, včelích, včelími (soví, husí, želví) - jarní

V koncovkách sloves: V přít. čase vždy i/í!! (žena, muž vozí, trpí), v příčestí minulém: RMž - i/í, RMn - y/ý, RŽ - y/ý, RS - a = SHODA PODMĚTU S PŘÍSUDKEM: Psi štěkali. Vrány krákaly. Kůzlata pobíhala. Knihy podražily. Shoda podle smyslu - Sešly se tu jen samé dívky. Brzy se skamarádily. - víme z 1. věty. / Co jsme se vás nahledali! (muži) ....nahledaly! (ženy) / Otiskli to v novinách (všeobecný podmět). Stovky lidí -y / zástupy, davy, roty -y

12. 5. : Několikanásobný podmět před přísudkem:                          

1. 1 podst. jm. RMž - i: Krávy a koně (kůň) se pásli na louce. 2. Žádné podst. jm. RMž - y: Sešity a knihy podražily. 3. Jen RS - a: Telata a selata byla očkována. 4. Podstatná jména jen RS a alespoň 1 v č. j. - y!!: Kotě a kuřata zůstaly na dvoře samy. Švédsko a Dánsko podepsaly dohodu. 

Eva s Pavlem odešla / -i. Dívky s chlapci odešli / -y. 

Několikanásobný podmět za přísudkem

Obvyklejší je shoda s nejbližším jménem - Na louce se pásly /-i krávy a koně. Ale jen v č. mn.! x Večer šli matka a otec do kina. (Večer šel otec i matka do kina.) 

Pozor: Slanečci nám chutnali. / Slanečky nám chutnaly. Ledoborci vypluli. / Ledoborce vypluly. ukazatelé byli / ukazatele byly. Sněhuláci stáli. Strašáci se kolébali. Rozdíl ve významu: Nosiči se unavili. x Nosiče se opotřebovaly. Podobně vodiči x vodiče, draci z pohádky x kovové draky letadel. Shoda dle koncovky podst. jm. neplatí: rodiče, lidičky, koně - -i. Uši zaléhaly. Oči se otevřely. Děti přišly. (RŽ) Dni, dny - y, zastaralé dnové, hrobové - i.

ÚKOL: Najděte si na GOOGLE: Cvičebnice - Shoda přísudku s podmětem - Učírna. Tam je 5 cvičení s výběrem správné odpovědi, na konci vyhodnocení. Napište mi výsledek a do sešitu si napište správně slova, ve kterých jste měli chybu. Prosím do PÁTKU.

Díky za informace. Úkol neudělali JANA a ERIK.


Další opakování pravopisu: Psaní bě, pě, vě, mě /bje, vje, mně

- pě vždy bez j!! (pěst, opětovat, pětník)

-oběd, hravě, oběti války, vědomí x objevit, objev, vjezd, vjet, objet, objem, objetí (objímat)

- pamatujte: vzpomněl, zapomněl, připomněl, pomněnka, domněnka, rozumně, zatemnění x zatmění, tamější! (příponou od slova tam), osamělý, rozuměl, soukromě, zřejmě

- osobní zájmeno : 2., 4. p. mě (mne)     3., 6. p. mně (mi)

Zapomněli na mě. Nechoď beze mě. Slova byla určena mně. Mě na to neupozornil. Vidí se ve mně.

u, ú ů

ú: úl, úroda, úděl, účastník, úbočí / neúroda, trojúhelník, zúčastnit se, nejúrodnější, vyúčtovat, neúměrný / citoslovce vrkú, cukrú, hú, bú / cizí slova ocún, múza, skútr, iglú, petúnie. PAMATUJTE: kúra (léčebná!), túra, manikúra, pedikúra (Všimněte si, kolik soukromníků má špatně upoutávku Pedikúra, Manikúra =))

ů: stůl, zůstat, pánů, hradů, strojům, mužům, bratrův, domů, dolů

u: běžná česká slova + družička, žluva, luna, buvol, rozpůlit x rozpul + přejatá slova s příp. - ura: kultura, literatura, inventura, brožura

24. 5.

Předložky z/ze, s/se

z, ze: s 2. p., s, se: se 7. p.  - z hor, z pole, z čela, s máslem, s babičkou. Výjimečně - Jestliže je pro autora významné naznačit směr pohybu, místo z - s: se stolu x ze stolu, se skříně x ze skříně. POZOR: házel sebou x vzal si s sebou (Takže na cedulích u restaurací jedině „Jídlo s sebou" =)). POZOR: být s to (Byl s to to udělat), kdo s koho - 4. p. !!


Předpony s-, z-, vz-

vz-: směr nahoru - vzlétnout, vznášet se, vztyčit / vymanit se z něčeho - vzpamatovat se, vzkřísit

s (se)-: směr dohromady - schůze, shánět, shluk, sběh, shledat (se), sbírat, stlačit, sbalit, shrnout, skamarádit se // směr shora dolů - sjet, sklouznout, shodit, sklopit // směr z povrchu pryč - spláchnout, smazat // v ustálených případech - schovat se, skonat, skončit!, stěžovat si, strávit (čas i jídlo), sdělit, stvořit, stýskat si, scestný aj.

z (ze)-: dokončení děje - zorganizovat, zfilmovat, zhrozit se, zpozorovat, zlomit, ztratit // změna stavu nebo stát se někým - zblednout, zchudnout, zkrátit, změknout, zpestřit // v ustálených případech - zkoumat, zkoušet, zpívat, způsob, zpytovat, ztepilý

Dvojice slov s různým významem: sedřít (z povrchu) x zedřít (námahou) / slít (dohromady) x zlít (polít) / smotat (svinout) x zmotat (poplést) / svolat (dohromady) x zvolat (vykřiknout) / sběh (lidí) x zběh (dezertér), sbít (k sobě) x zbít (někoho), shlédnout (dolů) x zhlédnout (vidět - film, představení)!! / shlížet (dolů) x zhlížet se (v zrcadle) / stěžovat si (naříkat) x ztěžovat (dělat těžkým) / sužovat (trápit) x zužovat (dělat úzkým) / spravit (opravit) x zpravit (oznámit)

! Příslovce stěží, shora, svrchu, zcela, zčásti, zprava, zpátky, zticha, ztěžka


Souhláskové skupiny

předpona + kořen: rozkvetlý, roztřásl se x rosnička, rozčesat, obtížný, obsypaný x opláchnout, poddůstojník, rozzuřit, oddělit, bezzubý, nejjednodušší, nejjasnější (ze všech)x nejasnější (ještě více nejasné), nejjistější (ze všech) x nejistější (ještě více)

-nn -: cenný x ceník, cennost, denní x deník, vina x vinný x viník, vinen, vinna, vinni, kamenný, dřevěný, ranní (ráno) x raný (časný): ranní rozcvička, noviny, káva, raná zelenina, rané brambory, raný středověk, stehenní, kolenní, ramenní, od zvířat vždy 1 hláska - havraní, kuní, krocaní,  POZOR dennodenně

příd. jm. na -ský, -cký/-ští, -čtí: pařížský, kroměřížský, pařížští, kroměřížští, krkonošský, krkonošští, přeloučský, přeloučští, francouzský, francouzští, pražský, pražští, černošský, černošští x český, čeští, brandýský, brandýští, Hamburk - hamburský, ruský, ruští, americký, američtí, německý, němečtí

SHRNUTÍ PRAVOPISU - učebnice str. 144 - 147. Přečtěte si Souvislosti uč. str. 24, 25, 26

ÚKOL: Napište věty s těmito slovy - vědu, vjedu, temnější, tamější, oběť, objet, poddaný, podaný, racci, raci, zhlédnout, stěží, stěžovat si (takže 13 vět), prosím do středy 27. 5.

Poslali všichni =)

Napsali byste dobře?: výkonný stroj, tepelná účinnost, je nevinen, raný romantismus, denní a noční doba, nejúčinnější prostředek, jelení troubení, ochranné zbarvení, kamenní obři, ztělesněná nevinnost, je nevinná

K pravopisu ještě Psaní velkých písmen - Dobré shrnutí uč. str. 148

Napište si, co potřebujete, co jste zapomněli nebo snad nikdy nevěděli =):

Vlastní jednoslovná jména: Aleš, Chrudimka, Pardubice, Čechy, Evropan x český, pardubický, evropský x Alešův

Víceslovné názvy: - z obecných jmen: 1. písmeno velké: Spojené státy americké, Česká republika / - součástí je vlastní jméno: Vysoké Tatry, Univerzita Karlova, Severní Amerika / - víceslovné názvy měst, obcí: všechna písmena velká: Spišská Nová Ves, Kutná Hora, České Budějovice, Janské Lázně x lázně Poděbrady / x předložky malé písmeno: Ústí nad Orlicí, Nové Město na Moravě, Újezd nad Lesy (Pozor Kostelec nad Černými lesy) / zeměpisné víceslovné názvy: obecné jméno malé, rozlišující přívlastek velké: Pyrenejský poloostrov, ulice Bratří Čapků, náměstí Míru, nábřeží Kapitána Jaroše, ulice U Tunelu, náměstí Mezi Zahrádkami, dům U Tří lilií x sejdeme se na Můstku (Je třeba vědět, co je název)

Podrobněji: - rody: Přemyslovci, rodina Novákova, - národy, kmeny: Čech, Moravák, Chod x skupiny!: husité, májovci, sparťan, - Pražan, Evropan, Jihočech, - úcta: Pán Bůh, Bůh, Panna Maria, - v písemné korespondenci: Vy, Vám, o Vás (Ty, Tobě není třeba), - Zeus, Sněhurka, Krakonoš, Aladin, - hvězdářské názvy: Země, Slunce x spadl na zem, svítí slunce, - Královéhradecko, Balkán, Dálný východ, Apeninský poloostrov, Labská bouda, Tichý oceán, Kaspické moře, Divoká Orlice, - významné stavby: Pražský hrad (Hrad), Palác kultury, Národní muzeum, Chrám svatého Víta v Praze, Svatovítský chrám, - Poslanecká sněmovna, Ministerstvo financí ČR x ministerstvo financí jako neoficiální název, Nejvyšší sou ČR, - Občanská demokratická strana, Komerční banka, Gymnázium K. V. Raise Hlinsko, Právnická fakulta Univerzity Karlovy, - Fiat, Hyundai, Kia, oplatky Tatranky x jezdí fiatem, koupím si tatranku - Vánoce, Velikonoce, Nový rok = jen 1. 1.!

2. 6. Vaše chyby ze zpracování četby: Pochází z rodů, kteří jsou znepřáteleni. Rody se nemají rádi. Jsou tu uvedeny témata, které se řeší stále. Postavy se do sebe zamilovali. Ráno jí našli mrtvou. Chce, aby rozepře skončili. Rod monteků. atd., atd., atd. O čárkách se raději ani nezmiňuji. Tady na stránkách máte poslední možnost se v pravopisu zlepšit. Jiná nebude. Nemůžete oddělovat obsah a gramatiku. „Soustředím se na to, co píšu, nemyslím na gramatiku" - To nejde! Zkuste si každý svůj text opravit. Procvičování pravopisu bude následovat.

Teď si zkuste zatím jen jednu doplňovačku na velká písmena: Diktáty online - Střední škola - Umíme česky, na začátku jsou Ukázky, vyplňte tu s názvem Ukradený pas. Hned se vám ukáže, jestli jste zvolili správně. U každého slova musíte vědět, proč to tak je. Napište, co jste měli špatně, kde jste jen tipovali. Moc času vám to nezabere, tak zítra.

Několik z vás nesplnilo úkol!! 

V pondělí 8. 6. vyplňte tento pracovní list a pošlete mi ho do 22. hod. Je toho víc, ale od 10. 6. jsem u maturit, tak na vás nebudu mít čas. =)

Pracovní list na procvičování pravopisu

1. Doplnit chybějící části slov. Děti se houpaly na b-dle. Um-š nab-t pušku? Z lesní b-střiny se stal mohutn- potok. Tento star- příb-tek b- potřeboval vyb-lit. Ob-l- voz-me seml-t do bl-zkého ml-na. Její vzl-kot b-lo sl-šet. Sl-boval hor- dol-. V-jeli jsme na L-sou horu. Vystavěli si přep-chov- náb-tek. Zap-řila se radostí. Vytrvalým ús-l-m dosáhl vytčeného c-le. S-rové ovoce je zdravé. Odp-kává si trest. Přív-tal nás s-pavým hlasem. Z v-žky jsme sl-šel- nezv-klý v-skot. Přilep-l se na žv-kačku. Byl to dvojjaz-čný překlad. Z v-šky se ozval v-skot dětí. Hb-tá lasička v-skočila z křoví. V-nosy se zv-šily. V-p-li jsme s-rovátku. Obv-něný v-ník odm-tl v-pov-dat. Zas-čela na nás zm-je.

2. Doplnit chybějící části cizích slov. M-l-onář, c-kl-stka, k-bernet-ka, k-na, f-z-ka, ch-rurg-e, kr-t-ka, takt-ka, p-nzeta, p-rueta, p-ram-da, p-žamo, kav-ár, s-ntéza, sép-e, m-n-golf, dem-se. 

3. Opravit chyby v textu: analizovat, lokomotiva, polyklinika, situace, cirkus, cyklus, gigant, simbol, fodbal, kitara, hydrant, tribuna, archyv, masiv, glycerin, kultůra, kantína, abzence, femynynum, kofboj, linčovat, gimnásium, medajlon, motyv, jod, kino, výkend, situace, apsorbce, Hamburk, Pyreneje, Pušky, fasona, inventúra, motyv, kyanid, tytul, tigr, Nyl. Austrálie, gol, linčovat, balonek, citronový, terytoryum, globulin, polityka, subtilní, dynastie, ovsajd, dispečer, penicilin, epidemye. 

4. Vytvořit přídavná jména z podstatných jmen: Pes - psí, kos - ......, holub - ......, orel - ........., Jirka - ............, čáp - ........... 

5. Napsat v množném čísle. Milý přítel, od poctivého člověka, drzý zloděj, ryzí zlato, známý literát, osamělá žena, rybí salát, spolehlivý přítel, smělý hráč, pověrčivý chlapec, před vzteklým krocanem, bosý hoch. 

6. Jen si přečtěte, jestli byste napsali tato slova bez chyby: Francie, Galerie bratří Čapků, Spolková republika Německo, Organizace spojených národů, pták Ohnivák, Svatý otec, Čech, Velký vůz, Máchovo jezero, Horní Slezsko, Černé moře, Malá Strana, náměstí Republiky, hrad Hukvaldy, Prašná brána, náměstí Míru, nádraží Praha -Smíchov, restaurace Na Růžku, Kancelář prezidenta republiky. 

7. Opravit chyby v textu: sady vrchlického, základní škola, střední průmyslová škola, Ostrava-vítkovice, časopis květy, sýr Hermelín, Mezinárodní festival pražské jaro, masarykova univerzita, američan, brňan, krakonoš, Vesmír, jupiter, Sluníčko, brněnsko, blaník, Strakonický Dudák, večerní praha, tachovsko, Francouz, hradec Králové, lidové noviny, latinsky, kainovo znamení, bavorsko, Dunaj, nosticovo divadlo, labe. 

8. Opravit chyby v textu: zrakové věmy, známá pověst, vězdová vrata, vjetrovka, vjedomí, tajemný zpěv, vědomá lež, osvježující nápoj, oněmnělý pohled, velké porozumění, příjemě, zapomění, doměnka, rozumnět, uzemění, paměti. 

9. Doplnit předložku s/z: - tebou, - cihel, - radostí, - námahou, - lůžka, - vodou, kdo - koho, - bodu A do bodu B, - kopce, - maličkostí, - cizími lidmi, - vlastního podnětu, -e stolu, - prstu, - nepochopením, - okna, - dovolené. 

10. Vytvořit 2. a 3. stupeň od přídavných jmen: střídmý - střídmější - nejstřídmější, zřejmý - soukromý - skromný - příjemný - temný - rozumný - známý - nový - úzký - tajemný - 

11. Doplnit v textu předpony s/z: -těžovat si na únavu, -bít ptačí budku, -práva v tisku, -hlédnout film, -užovat kalhoty, -tupený nůž, ledové -kluzavky, na-bírané hřiby, -kušební komise, v-purný kluk, milé -hledání, domovní -práva, pěvecký -bor, z-čeřit hladinu, lesy -temněly, on -padl, -tropil výtržnost, ro-tržená bunda, jet -pět, - motat klubko, -pronevěřit peníze, všechno -trpěl, -působit radost, buď -ticha, nev-pomněl si. 

12. Doplnit -nn-/-n-, -zz-/-z-, -mm/-m, -šš-/-š-,...: ra-ý středověk, zručný kame-ík, obra-ý zátaras, celode-í pochod, bezce-á sbírka, každode-í odezva, nový týde-ík, telefo-í budka, pohosti-í lidé, nepovi -é předměty, sklizeň vi-é révy, ro-ářené slunce, týde-í pobyt, be-ubá ústa, vy-í věk

13. Utvořit množné číslo: krkonošský hajný, slovenský poradce, kavkazský horal, vesnický chlapec, pražský radní, dětský tvůrce, pařížský kupec, mořský koník. 

14. Doplnit ú,ů,u: nevyplněná fakt-ra, trávicí ústrojí, mnoho-helník, z-častnit se, -čet, -nava, sk-tr, m-za, t-ra, květ oc-nu, pr-kazka MHD, literat-ra, manik-ra, troj-helník, ne-roda, -hel, v-ně, p-da, bl-za, ne-myslně, pr-zkum, z-čtovat.


19. 6. !! Příští týden v úterý nebo ve středu budeme psát sloh - dopis. Jde o prostěsdělovací styl, k němu si ještě řekneme. Bude to osobní (soukromý, neformální) dopis. V současné době se už tato forma komunikace moc nevyužívá, ale je podobný jako mail. Možná jste někdo napsal dopis třeba z tábora.

Slouží ke sdělení událostí z našeho běžného života, vzpomínek, zážitků, myšlenek. Je určený známé osobě, proto se nemusí psát ty, tvůj, tvého s velkým t. Má blízko k mluvené komunikaci, vyprávění osobních zážitků, text proto nepodléhá žádným normám. Co je třeba dodržet: oslovení a rozloučení, pozdrav a podpis - na zvláštním řádku!!, popř. místo a datum (např. Hlinsko 20. 6. /června). Po oslovení čárka, pak pokračujeme na novém řádku malým písmenem. Vždy se podepište, ať se nejedná o anonym =).

Jazyk: ovlivněn vztahem pisatele k příjemci, povoleno nespisovné vyjadřování, užití citově zabarvených prostředků. Ale pozor, ne hrubé chyby. Můžete napsat bejt a s klukama, ale ne Holky nepřišli. ap. 

Nepište do dopisu vulgární výrazy, hrubosti, nadávky, výhrůžky, těžko se berou zpátky a ukazují ne moc dobrou úroveň pisatele. =)

Nezapomeňte se alespoň v závěru dopisu zajímat o osobu příjemce, aby dopis nebyl jen proudem informací o sobě. Vyhněte se frázím typu: Jak se máš? Já se mám dobře. Už nevím, co psát. Už musím končit. =) 

Příklad neformálního dopisu - učebnice str. 81 dole.

!!23. 6. Pro ty, kteří nepsali dnes sloh: 19. 6. máte informace o psaní osobního dopisu, ty jste doufám četli. Napište teď ve Wordu osobní dopis min. 250 slov, do 20. 30 hod. Vyberte si téma: 

1. Dopis osobě, se kterou už nemůžu mluvit / se kterou jsem se dlouho neviděl

2. Dopis z dovolené

3. Dopis kamarádce (kamarádovi) o svých plánech do budoucna

Nezapomeňte - na zvláštní řádek místo a datum, na jiný oslovení, čárka, pak na další psát (odstavce), rozloučení, přání, pozdrav, podpis. 



Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky